صفحه اصلی / دسته‌بندی نشده / راهنمای دوربین های شکاری دو چشمی و تک چشمی

راهنمای دوربین های شکاری دو چشمی و تک چشمی

راهنمای دوربین های شکاری دو چشمی و تک چشمی

دوربین شکاری چیست

دوربین شکاری نام دیگر دوربین شکاری دوربین ارتشی,دوربین صحرای میباشد.د.ربین شکاری وسیله برای بزرگنمای اجسام در فاصله دور میباشد

عمل بزرگ‌نمایی به‌وسیله عبور تصاویر از دو سری لنز مجاور و یک منشور ایستاده صورت می‌گیرد. دوربین‌های شکاری تصویر را ایستاده نشان می‌دهند برعکس تلسکوپ‌ها که تصاویر را وارونه می‌نمایانند. معمولاً بر روی دوربینهای دوچشمی سه رقم حک شده‌است. رقم نخست که به نشانه x ختم شده‌است، مثلاً 8x، بیانگر آن است که دوربین تصویر را چند برابر اندازه واقعی درشت تر می‌کند. رقم دوم، مثلاً 40 یا 45، قطر عدسی شیئی را به میلی‌متر نشان می‌دهد. اگر بزرگنمایی عدسی را ثابت فرض کنیم، هرچه قطر عدسی شیئی بیشتر باشد تصویری روشنتر بدست می‌آید. این نوع دوربین در واقع در نور کم کارایی بهتری دارد. دوربینهایی با مشخصات ۳۰×۶ یا ۳۵×۷ برای مقاصد عمومی مناسب هستند. رقم سوم بیانگر آن است که از فاصله ۱۰۰۰ یاردی (۹۱۰متری) یک منطقه با چه پهنایی مشاهده می‌شود.

شما برای شما این سوال پیش بیاد که چرا قیمت دوربین های شکاری تا این حد متفاوت میباشد ولی در شکل ظاهری بیشتر شبیه یکدیگر هستند در این مقاله میخواهیم دلیل آن را برای شما توضیح بدهیم .در این مطلب به بیشتر  سوالات شما پاسخ داده میشود .

دوربین های شکاری دو چشمی از نظر آرایش منشور ها به دو صورت تولید میشوند :
Porro Prism
دوربین های شکاری Porro Prism دارای قدمت بیشتر از دوربین های ROOF دارند مدل اولیه این دوربین حدودا سال 1850 میلادی توسط یک فرد ایتالیای بنام PORRO ارائه شد که با استفاده از دو منشور ساخته شده و مسیر نور در لنز شیعی و لنز چشمی در یک راستا نمی باشد و این نام تا کنون برای این سیستم دوربین ها هنوز باقی مانده است. در سال 1894 شرکت Zeiss اولین دوربین شکاری مدرن را با استفاده این تکنولوژی تولید کرد.
با بهینه کردن این دوربین ها با در نظر گرفتن کیفیت لنز ها و جنس منشورها حتی نوع پوشش آن ها ,این مدل از دوربین ها میدان دید مناسب و روشنای خوبی را دارند و محبوبیت های زیادی را دارند که هنوز هم توسط شرکت های بزرگ و معتبر بزرگ دنیا تولید میشود.
تا سال 1960 سیستم Porro Prism به عنوان یک استاندارد در تولید دوربین های شکاری دو چشمی بود

تا اینکه در این سال شرکت Zeissو Zleit سیستم جدیدی به نام Roof Prism با دید راست را ابداع نمودند که مسیر نور ورودی به لنز شیعی و خروجی از لنز چشمی هم راستا است. هرچند دوربین های Roof از لحاظ شکل ساده بنظر میرسند ولی مسیر نور در آنها پیچیده تر بوده و قسمتهای اپتیکی آنها باید از دقت و کیفیت بالایی برخوردار می باشند. از اینرو دارای قیمت بیشتری می باشند. با استفاده از این تکنولوژی دوربینهای دو چشمی با حجم مناسب ارائه شدند که استفاده از آنها آسانتر از دوربینهای Porro است .

 

یک نکته در دوربین های روف وجود دارد که هنگام فوکوس کردن قسمت های داخلی دوربین حرکت میکنند

نکته قابل توجه در دوربینهای Roof آن است که در هنگام فوکوس کردن، قسمت‌های داخلی دوربین حرکت می کنند در حالی که در دوربین های Porro برای تنظیم وضوح، قسمت چشمی جابجا می‌شوند. باید توجه داشت آرایش منشورها در دوربین های سیستم Roof یکسان نیست و عموماً از دو نوع آرایش بنا به مدل دوربین استفاده می شود که این دو از ابداعات شرکت Zeiss است.
در دوربین های Roof با سایز متوسط و یا بزرگ معمولا از آرایش منشور Abbe-KOnig استفاده می گردد که مسیر نور در آن ساده تر بوده ولی طول دوربین افزایش می یابد.

 

 

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *