صفحه اصلی / کوهنوردی / روشن کردن آتش در شرایط سخت

روشن کردن آتش در شرایط سخت

روشن کردن آتش در شرایط سخت

روش های درست کردن اتش در شرایط سخت،بقا،کوه،و…

اتش در شرایط بحرانی کمک های زیادی میتواند بکند از جمله نجات جان شما وبه همین خاطر از اهمیت خاصی برخوردار هست.اتش به غیر از گرم نگه داشتن جان فرد میتوانید به عنوان تصفیه اب در بیابان یا کویر،علامت کمک،طبخ غذا، علاوه بر مطالب ذکر شده اتش از نظر کارشناسان اعتماد به نفس فرد را افزایش میدهد و فرد در کنار اتش کمتر احساس تنهای میکند و به همین خاطر عاملی موثر در کاهش ترس میباشد.موقع شب در بیابان وکویر با وجود زیبای های خود میتواند در شرایط بحرانی فرد میتواند باعث ترس شدید و توهم فرد گردد.

با استفاده از اتش میتوان بسیاری از حیوانت ار از خود دور کرد.مثل گرگ،شغال،مار،عقرب،پلنگ،کفتار،و…. از اتش دوری میکنند

اگر در این شرایط کبریت یا فندکی نداشتیم چگونه اتش درست کنیم.برای این منظور تبریزکمپ به شما روش های روشن کردن اتش را در اختیار شما هم وطنان قرار میدهیم تا بتوانید در شرایط سخت و بحرانی جان خود را نجات یا از اتش استفاده را ببرید

روش های  روشن کردن اتش در شرایط سخت

هر طبعیت گرد باید روش های درست کردن اتش را باید به خوبی فرا گیرد در فصول سرد به علت شرایط بدی جوی شب مانی ها در طبیعت صورت میگیرد یا به هر دلیل مجور به روشن کردن اتش هستیم برای گرم شدن،علامت دادن،پخت غذا،خشک کردن لباس،و…به همین خاطر روشن کردن اتش امر حیاطی پیدا میکند.

جایگاه مناسب اتش را انتخاب نمایید به دلیل زبانه کشیدن اتش  واحتمالات از کنترل خارج شدن ان باید از مکان های باد گیر دور شوید.از بادشکن استفاده کنید هرگز در کنار درختان اتش درست نکنید زیرا امکان اتش سوزی و ایجاد فاجعه زیست محیطی را به همراه دارد.

برای روشن کردن اتش به 3 عامل اساسی احتیاج داریم :

1_اتش زنه:با این روش میتوان اولین جرقه یا شعله برای اتش ایجاد کرد.مثل:کبریت،ذره بین،فندک….

2_اتش گیر:موادی هستند که به سرعت مشتعل می‌شوند و می‌توان هسته اولیه آتش را با آن‌ها تولید کرد، از قبیل: خار و خاشاک، برگهای خشک، کاغذ، نفت، الکل والیاف لباس،ریسمان نخی و…

3_سوخت‌ها: موادی که اشتعال آن‌ها هدف نهایی آتش روشن کردن است از قبیل: چوب، فضولات خشک حیوانات، بته و …

 

1_انواع اتش زنه:

فندک ها :در بازار فندک های زیادی وجود دارد اما بهترین فندکی که در بدی اب هوای میتواند به ما کمک کند فندک المنتی هست به خاطر ضد باد بودنشان از کارایی های زیادی در طبعیت برخوردار است ولی مصرف سوخت انها بالا هست و باید چند بار به شارز گذاشته شود .فندکهای معمولی گازی مخصوصا نوع مرسوم مگنتی به خاطر عدم کارایی در هوای بادی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

2 _کبریت

متداولترین نوع اتش زنه کبریت هست. ولی رطوبت بزرگترین نقطه ضعف ان میباشد.به همین خاطر چند بسته کبریت همراه خود نگه دارید و در جایی بزارید که مطمعن باشد که حتی اگر ساعت ها زیر بارون بمانید باز هم کبریت تان خیس نشود.

اتش گیر و انواع ان

مواردی هستند که به اسانی اتش میگیرند مثل الکل،بنزین،نفت،و….

در فصلهای خیس سال حتما آتشگیر به همراه خود داشته باشید. چند برگ روزنامه یا یک شیشه کوچک نفت یا چند قرص الکل جامد می‌توانند در این شرایط خیلی به شما کمک کند.

 

سوخت ها

سوخت‌ها موادی هستندهدف نهایی پروسه روشن کردن آتش است مثل زغال ،چوب ،فضولات خشک حیوانی

حتما در زمستان مقداری زغال سبک بهراه داشته باشید.

روش های درست کردن اتش

1-روش مته دستی

روش مته دستی یکی از اولین روش های درست کردن اتش میباشد.روش قدیمی و سخت

مواد مورد نیاز :چوب و دستان های که به زودی خسته نشوند.و موادی که به راحتی بتواند اتش بگیرد

مقداری علف خشک چوب خار وخاشک،برگ درختان را جمع کنید.یک شکاف vشکل روی یک تکه چوب ایجاد کنید کمی گود تر کنید.علف یا چوب یا برگ های خشک را کنار شکافی که ایجاد کردید بریزید سپس با  یک چوب درون شکاف اصطکاک ایجاد کنید.چوب باریک وسختی را انتخاب کنید بطوری که ارتفاع چوب که به چرخش در میاورید کمتر از 25 سانت نباشدبا این چوب به تخته زیری فشار بیاورید و آن‌را بین دستانتان بچرخانید. این کار را با سرعت ادامه دهید تا چیزی شبیه به خاکستر داغ ایجاد شود. زمانی که این خاکسترداغ و درخشان را مشاهده کردید، تکه‌ای کوچکی از آن را جدا کرده و به برگ‌های خشک، پوست درختان و چیزهایی از قبیل که برای درست کردن آتش آماده کرده بودید منتقل کنید.

 

2-مته کمانی

یکی از کارآمدترین روش‌های درست کردن آتش از طریق اصطکاک

دراین روش شما می‌توانید درطول انجام آن سرعت و فشار لازم برای درست کردن آتش را حفظ کنید. وسایل مورد نیاز برای این کار علاوه بر تخته آتش و چوب باریک و بلند، یک کمان و یک تکه سنگ یا چوب کوچک است. این تکه سنگ یا چوب کوچک برای ایجاد فشار روی انتهای چوب باریک ما است، البته اگر از چوب استفاده می‌کنید سعی کنید نمونه‌ای را انتخاب کنید که از چوب باریک و بلندتان سخت‌تر باشد. و اینکه اگر چوبی با عصاره درخت باشد انتخاب مناسبی است زیرا سبب می‌شود که حرکت بین تکه چوب کوچک و چوب باریک و بلندتان راحت‌تر شود.

ساختن کمان: طول این کمان باید اندازه‌ی بازوی شما باشد. یک تکه چوب قابل انعطاف که کمی هم منحنی شکل است را پیدا کنید. بند مورد استفاده در کمان می‌تواند از هرچیزی باشد بند کفش، طناب یا چیزی شبیه به این‌ها. فقط چیزی را انتخاب کنید که پاره نشود. سپس آن‌را به دوسر چوب خود ببندید. کمان شما آماده است.

تخته آتش خود را آماده کنید، یک گودی بهشکل v درآن ایجاد کنید، و در زیرآن برگ‌های خشک یا علف یا خاروخاشاک خود را قراردهید. چوب باریک و بلند خود را در وسط طناب کمان (زه کمان) قراردهید و طناب را به دور آن بپیچید. اکنون یک سمت چوب باریک خود را در شیار قرار دهید و تکه سنگ را روی سر دیگر آن گذاشته و فشار دهید. حال کمان را به سمت جلو و عقب بکشید، شما در واقع یک دریل مکانیکی ابتدایی ساخته‌اید. در این حالت باید چوب بلند و باریک شما به سرعت حرکت کند. حرکت خود را تا جایی ادامه دهید که یک خاکستر داغ نمایان شود. سپس این خاکستر را به محل درست کردن آتش خود( مشتی از پوست یا برگ درختان یا چوب‌‌هایی که برای درست کردن آتش اصلی جمع‌آوری کردید) منتقل کنید و باآرامی در آن بدمید تا آتش درست شود.

3-شخم زدن

تخته اتش اماده کرده و روی ان شیار بسازید سپس چوب باریک را درآن قرار دهید و به سمت بالا و پایین بکشید. در انتهای تخته آتش خود نیز همان برگ خشک و چیزهایی از این قبیل را قراردهید. دراثر کشیدن چوب باریک روی تخته خاکسترداغی ایجاد می‌شود. زمانی که کمی از این خاکستر را مشاهده کردید به آرامی در آن‌ها بدمید تا آتش شما شکل گیرد.

 

4 روش ذره بین

با استفاده از عدسی برای متمرکز کردن نور خورشید

برای متمرکز کردن نورخورشید در یک نقطه. ذره‌بین، شیشه عینک و لنز دوربین شکاری همگی مناسب هستند. اگر کمی آب هم به این شیشه‌ها اضافه کنید، می‌توانید پرتو نور را افزایش دهید. گوشه‌ی عدسی را به منظور متمرکزکردن نورخورشید در یک نقطه در مقابل آن بگیرید، و برگ خشک و خار و خاشاک را زیر عدسی قرار دهید به زودی شاهد روشن شدن اتش خواهید شد

 

5-سنگ چخماق یا اتش زنه

همیشه هنگام رفتن به مسافرت یک سنگ چخماق به همراه داشته باشید

با زدن فولاد به یک سنگ چخماق خوب شاهد جرقه زدن خواهید شد حتی اگر در شرایطی بودید که سنگ چخماق و فولاد نداشتید می‌توانید از کوارتز (سنگ شنی محتوی کوارتز) و فولاد چاقوی جیبی  استفاده کنید

 

 

 

 

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *